Vänner, jag vill varna er för möbelföretaget Masku i
Norrköping (och Stockholm). Vi köpte en soffa därifrån, och de lyckades inte
hålla något de lovat. Här följer en redogörelse för våra erfarenheter, hoppas
att detta kan spridas så att ingen någonsin ska behöva vara med om liknande. Flera punkter är dessutom brott mot konsumentköplagen så vi gör allt vi kan för att de inte ska komma undan med detta!
1) Vi lovades leverans inom 2-3 veckor – den kom efter 7 veckor (efter att vi hade ringt och påmint dem). Fick hemleverans som kompensation, men den andra tidpunkten de lovade kunde de heller inte hålla och det vägrar de kompensera/ersätta oss för.
2) Vi beställde över telefon och fick inget kvitto/orderbekräftelse förrän soffan levererades, trots upprepade förfrågningar.
3) De kräver förskottsbetalning på hela beloppet.
4) De lovade att kontakta oss så fort de fått in betalningen, men vi fick själva ringa och fråga hur det gick, en vecka efter att jag hade betalt, för att ens få dem att titta efter.
5) De lovade att vi inte behövde göra mer än att vara hemma när leveransen kom, dvs. skulle ej behöva hjälpa till att bära eller liknande, men det slutade med att soffan stod färdigmonterad längst ned i trapphuset, varefter vi själva fick skruva isär den, bära upp delarna, och montera ihop den igen på plats i lägenheten. Även detta vägrar de att kompensera trots brutet kontrakt från deras sida.
6) Extremt otrevligt, på gränsen till elakt, bemötande och ingen kundservice att tala om (ex: förlöjligande kommentarer, hånskratt när vi påstår att de gjort fel, samt de påstår att allt är vårt eget fel och att de redan har gjort mer än de borde för oss) och inkompetenta säljare (ex: ger oss fel uppgifter för betalning till plusgiro).
Nu står i alla fall soffan på plats och den ser fin ut, återstår att se om
den håller mer än en vecka och om garantin gäller nu när vi har skruvat i den
(vilket säljarna såklart inte kunde garantera...).
Jag beställde ett soffbord som inte levererades i tid pga att han som har hand om hemleveranser på Masku Stockholm inte skötte sitt jobb.
SvaraRaderaMan kan behöva ringa och höra om de inte levererat på utsatt tid, i mitt fall hade de fått in bordet och sedan låtit det ligga i ett par veckor.
Allt annat med Masku är jättebra. De har många fina möbler.
Det var en pytteliten kosmetisk defekt och de gick med på att byta ut bordet!
Hejsan.
SvaraRaderaTrist att du inte får in dina möbler.
Nu är ju inte jag någon jurist men det kan väll omöjligt vara på butikens ansvar att se till att dina varor passar/kommer in/får plats ?
Jag förutsätter att du kontaktat konsumentverket för att få upprättelse om du känner dig orättvist behandlad.
Hejsan Matilda!
SvaraRaderaJag såg att du skrivit här och ville passa på att be om ursäkt och svara på dina punkter.
Jag vill bara börja med att be om ursäkt och jag beklagar att du upplever att du fått en så dålig serviceupplevelse och upplevt oss som oprofessionella/otrevliga. Vi ska självklart precis som jag sa till dig på telefon se över detta internt.
1.
Alla våra soffor har en normal leverans tid på 6-8 veckor. Soffan du beställde via telefon har vad vi kallar "Puskurri" dvs. express leverans (2-3 veckor) från fabriken.
Du beställde soffan strax innan jul, säljaren skulle självklart ha förvarnat dig om att de har det väldigt stressigt i fabriken veckorna innan jul och att vi inte kan garantera någon expressleverans just då.
Tyvärr kan det givetvis även hända (väldigt sällan) att tex det tyg en kund väljer till klädsel är tillfälligt slut i fabriken & då kan förseningar uppstå därför har vi reserverat oss för detta på ordersedeln.
Men vi är inga paragrafryttare utan det viktigaste för oss är självklart att försöka göra dig som kund nöjd. Jag vill minnas att det var jag som bad om ursäkt för förseningen och erbjöd dig hemleverans (värde 1.200kr) som kompensation för förseningen.
2.
Normalt ges kvittot vid disken i butiken och vanligtvis tar vi inte emot telefonbeställningar men med tanke på att ni bodde i Linköping och ni hade sett soffan på bild och gärna ville beställa den gjorde vi ett undantag. Kvitto/ordersedel skickades således med budfirman vid leveransen den här gången, och det hoppas jag att ni mottagit, annars postar jag givetvis mer än gärna en kopia på det till dig omgående!
3 samt 4.
SvaraRaderaVi kräver inte förskottsbetalning på hela beloppet! Däremot brukar vi ta en handpenning på våra beställningsvaror eftersom det har hänt att kunder beställt hem mycket dyra möbler och sedan struntat i att hämta ut och betala för dessa.
Om man som kund vill få sina varor hemlevererade brukar vi som standard alltid vilja ha betalt för varorna innan vi släpper dem vidare till budfirman eftersom det är ett externt bolag som vi anlitat för att kunna erbjuda hemleverans, och budfirman tar ej emot våra betalningar.
2012-12-02 Beställde ni soffan, 2012-12-04 mottog vi 950SEK (handpenningen), 2013-01-14 betalade du resterande 6.000SEK (efter det att vi mottagit din soffa) på grund av PG/BG-betalning tar det ytterligare några dagar innan vi ser att fullbetalning gjorts, ekonomiavdelningen i Stockholm faxar samtliga Plus och Bankgirobetalningar som gjorts på köp från vår butik en gång per vecka till oss i Norrköping. Soffan levererades 2013-01-18. Det dröjde någon dag extra då åkeribolaget endast kör Onsdagar och Fredagar åt oss, och vi mottog inte din betalning förens onsdagen den 14/1 efter det att åkeribolaget redan lastat dagens leveranser och börjat köra dessa, vilket jag även upplyste dig om per telefon (Total leveranstid 6 veckor och 5 dagar).
5.
Som tidigare nämnts erbjuder vi som service hemleveranser via ett externt bolag. Företaget kör hem varorna och (tillskillnad från många andra budfirmor) bär de även in möblerna i det rum ni vill och ställer dem på plats, förutsatt att det är fri väg och att de inte anser att det finns risk att de kan skada kundens varor eller inredning. Enligt åkeriet försökt de att få in din möbel men insåg relativt snabbt att det inte fanns möjlighet utan frågade istället om de skulle ta med sig möbeln tillbaka eller om ni själva ville packa upp soffan ur emballaget och skruva loss de tre skruvar fäster armstödet för att på så vis kunna bära upp soffan del för del själva.
Jag förstår tyvärr ärligt talat inte vad du menar med att vi begått avtalsbrott här utan jag tror snarare att det rör sig om ett missförstånd och ber än en gång om ursäkt om vi vart otydliga.
Som du säkert förstår kan vi däremot inte ansvara för att alla våra möbler går in i alla hem och genom alla dörrar, hissar osv. Men vi är inte omöjliga här heller utan kan tänka oss att byta ut möbeln mot en annan soffa av mindre modell.
Tyvärr hade du valt en av våra allra minsta divan soffor redan från början (2sits+divan=240cm bred).
SvaraRadera6.
Det är hemskt tråkigt att höra att du är så missnöjd med vår service, vi strävar alltid efter att till varje pris göra alla våra kunder nöjda. Och jag vill än en gång be om ursäkt på Maskus vägar.
Säljaren som sålde soffan har tyvärr semester i drygt 14 dagar till och jag har därför (som jag nämde i ett av våra tidigare samtal inte kunnat höra hans version av vad som sagts vid era första samtal/köptillfället).
Soffan har ett ordinarie pris på 13.990:- du köpte den under en kampanjtid då vi annonserade ut modellen för 6.950:- vilket också var ditt pris. Pengarna betalade du in via bankgiro/plusgiro och om någon siffra av någon anledning missades eller inte uppfattades när vi läste upp nummrena för dig per telefon ber jag om ursäkt igen. Men betalningen verkar ju ha kommit in rätt iallafall.
*För förseningen fick du 1.200 kronor avdrag i formav gratis hemleverans till Linköping.
*På leveransdagen när du bad om kompensation för sveda och verk vill jag minnas att jag förklarade att jag tyvärr inte kan erbjuda något mer avdrag på soffan.
Däremot erbjöd jag dig minst 25% rabatt på vad du ville i vår butik, och även runt 50% på tex mattor, tavlor och mindre produkter som plåster på såren. Men eftersom ditt missnöje var allt förstort har jag fullförståelse för att du inte ville handla något mer av oss.
Givetvis ska din soffa hålla i mer än en vecka!
Du har 10års garanti på stommen, 1års garanti på övriga delar och givetvis 3års reklamationsrätt. Beklagar än en gång att du fått en så negativ bild av oss.
Jag hoppas verkligen att det blev fint med soffan tillsist iallafall och önskar dig en fortsatt trevlig dag.
(Med reservation för eventuella stavfel/skrivet från iPhone)
Vänliga hälsningar
Jimmy Pettersson
Masku Möbler (Läderinvest AB)
jimmy.pettersson@masku.com
+46 (0)72-523 72 72
+46 (0)11 170 980
Hej Jimmy,
SvaraRaderaTack för din respons!
- Det uppskattas att ni väljer att se över ert kundbemötande och servicetänk internt, men den informationen har inte delgivits oss tidigare.
- Som du skriver beställde vi soffan 2/12 och oavsett om julstressen redan då infunnit sig (vilket vi som du påpekar ej blev informerade om) blev vi av säljaren garanterade leverans inom maximalt 3 veckor. Kompensationen mottog vi också med stor tacksamhet, vilket du självklart är medveten om, men det är endast kompensation för sen leverans och inte alla övriga fel som konsekvent begicks därefter.
- Vi blev ej informerade om att det gjordes någon typ av undantag när vi lade beställningen över telefon. Vi är naturligtvis tacksamma över att möjligheten att beställa per telefon gavs, men det är för oss fortfarande väldigt oklart varför vi vägrades få en orderbekräftelse/kvitto vid beställningen alternativt efter att handpenningen lagts. Framförallt då vi upprepade gånger uttryckligen bad om detta, men som sagt konsekvent förvägrades detta.
- Det som är ett brott mot Konsumentköplagen är att utkräva betalning av hela beloppet innan vi har mottagit varan vi beställt, oavsett orsak. Här finns flera alternativa tillvägagångssätt för Masku, exempelvis föreslog vi fakturering (fysisk eller digital faktura spelar ej roll, båda är juridiskt bindande för oss som konsumenter/kunder). Eftersom vi starkt ifrågasatte detta och diskuterade det med en säljare hos er som nämnde att det är många fler kunder än vi som reagerat på detta finns starka skäl för er att se över denna rutin.
- Att ni har problem med kommunikationsvägar inom företaget är ej heller försvarbart att ange som skäl för att vi som konsumenter/kunder skall bli lidande.
- Det vi anser vara avtalsbrott alternativt extremt dålig service vad gäller leveransen av soffan är det faktum att ni uttryckligen som svar på direkt fråga sade att soffan skulle levereras till lägenheten och monteras på av oss anvisad plats. Detta ledde oss naturligtvis att tro att soffan skulle komma oemballerad och inte fullständigt monterad, vilket enligt våra tidigare upplevelser brukar vara standard. Oavsett om detta de facto är ett avtalsbrott, vilket kan hävdas då vi hade samförstånd inför leveransen, eller ej är det ett lysande exempel på den brist på service och hjälpsamhet som ni uppvisat genom hela processen.
- Den arroganta och dryga ton ni haft vid samtliga kontakttillfällen (förutom när vi beställde soffan…) visar en total brist på er påstådda strävan att göra ”alla kunder nöjda till varje pris”. Vi upplever en total avsaknad av vilja hos er att vara behjälpliga och trevliga i ert bemötande mot oss. Den upplevelse vi har pekar tvärtemot allt det du påstår att ni strävar efter.
- Vi är som sagt tacksamma för ersättningen vi fick för det första felet ni begick, men det kompenserar samtliga övriga fel som begåtts och framförallt inte det bemötande ni uppvisat konsekvent genom hela processen.
- Om vi nu skall ägna några rader åt detaljerna du framhåller som centrala har vi inte fått någon som helst information om varken 25 % eller 50 % rabatt på något, endast 20 % på framtida köp hos er. Ni förklarar överhuvudtaget inte varför ni inte är villiga att erbjuda något prisavdrag på soffan, vilket vi anser är det enda rimliga efter denna fadäs.
- För övrigt är det inte ö.h.t. relevant vad soffans ordinarie pris ligger på, det som är relevant är det avtal vi har med er (dvs. vårt köp av varan). Dessutom kostar soffan enligt ert eget reklamblad 11.990:- i ordinarie pris (http://kampanjblad.se/butiker/1129/Masku)...
Återigen är vi tacksamma för att du tagit dig tid att besvara detta inlägg. Det som är relevant är dock inte de detaljer du försöker försvara företaget med, utan den upplevelse vi som konsumenter/kunder hos er har haft av er och ert bemötande samt otroliga ovilja att vara oss som konsumenter/kunder behjälpliga och serviceinriktade.
Med vänliga hälsningar
Fredrik och Matilda
Vill också be om ursäkt för att jag räknat fel i veckor, det stämmer att det tog totalt 7 veckor, inte 8 veckor som jag skrev först. Har ändrat i inlägget nu.
SvaraRadera